Publicaties

Zorg Dichtbij — een duurzaam concept voor anderhalvelijnszorg

Anderhalvelijnszorg is een manier om de zorg duurzaam te verbeteren. Vrijwel alle partijen die wij spreken zijn het daarmee eens. Op de vraag wat het concept inhoudt komen veel verschillende antwoorden en de vraag hoe krijgen we het voor elkaar is lastig te beantwoorden. Dit is voor ons aanleiding een onderzoek te doen.

Anderhalvelijnszorg is een manier om de zorg duurzaam te verbeteren. Vrijwel alle partijen die wij spreken zijn het daarmee eens. Op de vraag wat het concept inhoudt komen veel verschillende antwoorden en de vraag hoe krijgen we het voor elkaar is lastig te beantwoorden. Dit is voor ons aanleiding een onderzoek te doen.

In deze white paper geven we inzicht in de definitie van anderhalvelijnszorg, introduceren we het concept van een Zorg Dichtbij Centrum en geven op basis van een inzicht in de belagen advies over de aanpak. We hopen dat deze publicatie u inspireert de ontwikkeling van zorg dichtbij samen verder op te pakken. Dat vergt lef en doorzettingsvermogen. We zijn benieuwd naar uw ervaringen.

Anderhalvelijnszorg is zorg op het grensvlak van complexe of chronische eerstelijnszorg en eenvoudige tweedelijnszorg. De anderhalvelijn combineert de toegankelijkheid van de eerstelijn met de specifieke kennis en diagnostiek van de tweedelijn. De anderhalvelijn is gericht op betere gezondheid, lagere kosten en betere kwaliteit van zorg. In de ontwikkeling van de anderhalvelijnszorg staat de patiënt centraal in het netwerk van zorgverleners. De ontwikkelingen die we anderhalvelijnszorg noemen ontstaan op drie assen:

  1. Patiënt – Huisarts – Ziekenhuis
  2. Patiënt – Huisarts – Residentiele verzorging, verpleging en revalidatie
  3. Patiënt – Huisarts – Preventie, (thuis)zorg, welzijn

fluent – Zorg Dichtbij – figuur 1 assen

 

Ontvang nu de whitepaper Zorg Dichtbij door onderstaand formulier in te vullen.