Advies > organisatie

Zelforganiserende teams

Onze Visie

Zelforganiserende teams, zelfsturende teams, zelfsturing, Resultaat verantwoordelijke Eenheden, of zelfstandige teams. Allemaal termen die we tegenkomen wanneer we het hebben over de regie en verantwoordelijkheid meer bij de medewerkers neerleggen. Een cultuur waarin informatie wordt gedeeld, mensen worden gestimuleerd om samen te werken aan een (team) resultaat en waarbij teams meer regelmogelijkheden hebben. Met als doel om de kwaliteit van zorg te verbeteren, de medewerkerstevredenheid en betrokkenheid te verhogen en een financieel gezonde bedrijfsvoering. Er zijn verschillende gradaties in het zelf kunnen en mogen regelen van zaken door de professionals, de verantwoordelijkheid van de zorgprofessionals en de bijpassende organisatiestructuur en cultuur. Door de ontwikkelingen in de zorg, meer samenwerking met verschillende partners en positionering in de wijk en de roep om meer cliëntgerichtheid waarbij de zorg flexibel en dichtbij de cliënt wordt georganiseerd, groeit het besef dat dit alleen lukt door de zorg anders te organiseren.
Kenmerken van de nieuwe manier van organiseren zijn: opsplitsing van grote naar kleine (wijkgerichte) teams, planning van de zorg en begeleiding dicht om de cliënt heen en bredere taken en meer verantwoordelijkheden bij de teammedewerkers. En niet te vergeten minder overhead en eenvoudiger processen. Het beoogde resultaat is meer kwaliteit van zorg voor cliënten, meer betrokken en tevreden medewerkers en een financieel gezonde bedrijfsvoering. De geschetste transitie heeft gevolgen voor de inrichting van de zorgorganisatie, de cultuur en samenwerking in de teams en in de rest van de organisatie en voor de positionering van de teams en van het management in de organisatie.
Vragen die hierbij door een zorginstelling kunnen opkomen zijn:

  • Hoe verbinden we de teams aan de strategische doelstellingen van de organisatie, waarbij de kaders en uitgangspunten die we meegeven aan de teams richting geven, maar ook ruimte bieden om te groeien en zich te ontwikkelen?
  • Hoe borgen we de kwaliteit van zorg?
  • Hoe ondersteunen we de teams in hun groei en ontwikkeling?

Onze aanpak

fluent ondersteunt zorginstellingen bij de organisatieverandering naar een organisatie waarin de verantwoordelijkheid voor het resultaat meer bij de teams komt te liggen. fluent ondersteunt zorginstellingen op verschillende vlakken. Zo coachen wij het management in de nieuwe rol, we begeleiden het bestuur en management in het formuleren van de kaders en uitgangspunten voor de teams.

Daarbij heeft fluent een methode die specifiek is gericht op kwaliteitsborging in zelforganiserende teams. Het doel is te komen tot een kwaliteitssysteem waarin is vastgelegd hoe teams zorg willen verlenen en samenwerken, reflecteren, leren en ontwikkelen, binnen de kaders van het strategisch beleid van de organisatie. Onze aanpak neemt afstand van de traditionele procesgerichte benadering van kwaliteitssystemen en gaat uit van de aanwezige rollen in de teams en de bijbehorende taken, verantwoordelijkheden, bevoegdheden en afhankelijkheden. In de rollen zijn de zorgvisie, organisatievisie, werkafspraken en de regelruimte van de teamleden verankerd. Een dashboard voorziet het team van de nodige stuurinformatie om, waar nodig, bij te sturen. De aanpak leidt tot een beknopt kwaliteitssysteem dat de teams direct ondersteunt bij hun functioneren en hun ontwikkeling, gericht op hun eigen doelen die mede gebaseerd zijn op de strategische doelen van de organisatie.
De aanpak sluit naadloos aan bij de cultuur van zelfstandig werkende professionals in de zorg en van zelfsturende of zelforganiserende teams. Niet staat centraal ‘hoe’ het werk moet worden uitgevoerd, maar welk werk moet worden uitgevoerd (en waarom). Een tweede reden waarom onze aanpak werkt is dat de uiteindelijke werkwijze wordt ontwikkeld door de betrokken teams zelf en direct aansluit op de vraagstukken waar een zich ontwikkelend zelforganiserend team mee wordt geconfronteerd. De input vanuit de teams leidt eveneens tot aandachtspunten voor verdere beleidsontwikkeling en verbetering van randvoorwaarden.

zelforganiserend1
Fases in het ondersteunen van de organisatie en teams bij het vormen van een kwaliteitssysteem

Resultaat
De professionals hebben meer regelmogelijkheid binnen de zelforganiserende teams. Het maakt duidelijk wat de betrokkenen (medewerkers, coaches, managers, ondersteunende diensten, maar ook externe partijen) van elkaar mogen verwachten op grond van de nieuwe werkwijze. Concrete resultaten zijn:

  • Kwaliteitshandboek
  • Heldere visie op zorg, organisatie van zorg en samenwerking door zelforganiserende teams;
  • Rolbeschrijving van zorgverlener en teamspeler;
  • Van kerntaken naar rolbeschrijvingen voor de teamtaken;
  • Stuurinformatie voor reflectie: liggen we op koers?;
  • Evaluatie- en verbeteraanpak: hoe sturen we bij?

Onderstaand schema toont de verschillende resultaatgebieden waar het traject op ingrijpt. Samen met uw organisatie concretiseert fluent deze resultaatgebieden om het effect van de versterking van de zelforganiserende teams te kunnen monitoren. Dit is een van de onderdelen bij het vaststellen van de kaders en uitgangspunten en het ontwikkelen van stuurinformatie voor de teams.

zelforganiserend2


Terug naar organisatie